Ako sa vyhnúť potravinám, pri ktorých ste ospalí

14.10.2020

Všimli ste si niekedy, že v polovici rána alebo popoludní pociťujete malú ospalosť alebo ospalosť? Mnohokrát vám výber jedál prispieva k tomu, ako sa cítite a ako ste počas dňa bdelí. Niektoré jedlá vám pomôžu dodať energiu a palivo počas celého dňa. Iné môžu spôsobiť, že sa budete cítiť unavenejší, ospalejší a malátnejší. Niektoré faktory životného štýlu (napríklad dostatok spánku alebo pravidelné cvičenie) ovplyvňujú to, koľko energie pravidelne máte počas dňa. Ak spozorujete, že ste počas dňa zažívali únavu a ospalosť, vyhnite sa určitým jedlám a stravovacím návykom, ktoré to ešte zhoršia. Takto budete mať viac energie a budete stále v strehu. 

Obmedzenie potravín, ktoré vás unavujú :

1. Vyhýbajte sa potravinám, ktoré obsahujú rafinované sacharidy. Jedna veľká skupina potravín, ktorá sa bežne spája s ospalosťou po jedle, sú rafinované sacharidy. Týmto potravinám sa treba vyhýbať alebo ich jesť v malom množstve, aby ste sa vyhli popoludňajšiemu ospalému pocitu.

  • Rafinované sacharidy sa vzťahujú na širokú škálu položiek. Všetky sú nadmerne spracované, majú nízky obsah vlákniny, nízky obsah živín a majú vyšší obsah kalórií. Spravidla sa vyrábajú z cukru alebo bielej múky.
  • Zahŕňajú jedlá ako: cukríky, sušienky, koláče / koláče, malé koláče, praclíky, krekry, biely chlieb, biela ryža, biele cestoviny, sladké raňajkové cereálie a vdolky.
  • Rafinované sacharidy sa rýchlo trávia a rýchlo sa vstrebávajú do krvného obehu a zvyšujú hladinu cukru v krvi. To spôsobuje zvýšenie inzulínu, jedného z hormónov zodpovedných za stabilnú hladinu cukru v krvi. Zvýšenie inzulínu vytiahne cukor z krvi, čo môže mať za následok nízku hladinu cukru v krvi, čo považujete za "náraz".

2 . Vynechajte jedlá s vysokým obsahom tuku. Ďalšou skupinou potravín, ktorá sa dáva do súvislosti so zvýšenou ospalosťou a letargiou počas dňa, sú potraviny s vysokým obsahom tukov a tukov. Snažte sa ich minimalizovať pri jedle počas dňa, aby ste sa vyhli popoludňajšiemu prepadu.

  • Štúdie preukázali, že keď konzumujete vyššiu hladinu tukov počas dňa, je pravdepodobnejšie, že počas dňa zaspíte alebo budete ospalí. 
  • Jedným z navrhovaných dôvodov je to, že tuk sa trávi pomalšie a uvoľňuje rôzne hormóny, ktoré zvyšujú pocit ospalosti.
  • Snažte sa vyhýbať jedlám ako: vyprážané jedlá, rýchle jedlá, tučné kusy mäsa a bohaté alebo tučné dezerty alebo nápoje.

3. Dajte si pozor na potraviny s vysokým obsahom tryptofánu. Možno poznáte tryptofán a spánok - to je to, čo vás robí ospalým po každoročnom zjedení moriaka vďakyvzdania. Táto aminokyselina spôsobujúca spánok sa nachádza v iných potravinách, preto ich počas dňa minimalizujte, aby ste zostali bdelejší.

  • Tryptofán je aminokyselina nachádzajúca sa v rôznych potravinách. Keď cirkuluje vo vašom tele, nakoniec sa zmení na serotonín, ktorý vám pomôže upokojiť sa a cítiť sa uvoľnene. 
  • Mimo moriaka existujú ďalšie potraviny, ktoré obsahujú túto aminokyselinu. Dávajte si pozor na položky ako: špenát, sója, vajcia, syr, tofu a ryby.
  • Nemusíte sa vyhýbať potravinám, ktoré úplne obsahujú tryptofán, ale tieto jedlá si dajte počas dňa ľahšie.

4. Odložte si banány a čerešne na noc. Aj keď existuje veľa skupín potravín, ktoré môžu spôsobiť ospalosť, existujú aj niektoré konkrétnejšie potraviny, ktoré súvisia aj s ospalosťou.

  • Je dokázané, že banány aj čerešne zvyšujú pocity popoludňajšej únavy a ospalosti. Vyberte si iné ovocie, ktoré máte počas dňa k dispozícii, aby ste sa vyhli tomuto efektu. 
  • Ukázalo sa, že čerešne ovplyvňujú hladinu melatonínu, ktorý je dôležitým hormónom pri regulácii vašich spánkových režimov.
  • Banány obsahujú minerály, o ktorých sa preukázalo, že uvoľňujú vaše svaly.
  • Držte sa radšej iného ovocia, napríklad jabĺk, bobúľ alebo pomarančov. Okrem toho sa držte príslušnej 1/2 šálky ovocia.[6] Všetky druhy ovocia obsahujú jednoduché cukry, a pokiaľ ich budete jesť vo veľkom množstve, môžu zvýšiť hladinu cukru v krvi.

5. Majte na pamäti, čo pijete. Nielen potraviny vám spôsobia ospalosť počas dňa. Mnoho nápojov a ich prísad môže tiež spôsobiť, že sa počas dňa budete cítiť mierne ospalí.

  • Vyhýbajte sa energetickým nápojom a strelám. Aj keď si možno myslíte, že tieto nápoje pomôžu potlačiť popoludňajšiu ospalosť, žiadne štúdie nepreukázali, že tieto nápoje sú účinné. Mnohé v skutočnosti ukazujú, že majú veľmi krátkodobý účinok (ak vôbec), a potom po nich spôsobia veľkú haváriu. 
  • Nepite alkoholické nápoje. Týmto nápojom by ste sa mali počas dňa vyhnúť. Alkohol je depresívum a spôsobuje, že sa cítite veľmi unavení a ospalí. Upozorňujeme, že ak po pití zaspíte, po konzumácii alkoholu nie je váš spánok zdravý a pokojný.
  • Mali by ste sa tiež vyhnúť sladeným nápojom. Sú tiež zdrojom rafinovaných sacharidov a môžu zvýšiť hladinu cukru v krvi, vďaka čomu sa potom budete cítiť ospalí.