L-karnitín na chudnutie

19.07.2020

L-karnitín

L-karnitín je prípravok na chudnutie pre športovcov a ľudí, ktorí potrebujú schudnúť. Karnitín je prírodná účinná látka, ktorá je zodpovedná za premenu tukov na energiu. Zabezpečuje prísun energie do srdca a buniek imunitného systému a tak zabraňuje rýchlemu nástupu únavy pri zvýšenej námahe. Ak chcete efektívne a dlhodobo schudnúť, L-karnitín nemôže chýbať medzi vašimi doplnkami výživy.

Čo je to karnitín?


Karnitín je aminokyselina, ktorú si naše telo dokáže vytvoriť z lyzínu a metionínu. Na to, aby si telo dokázalo vytvoriť dostatok karnitínu musí byť v tele aj dostatok vitamínu B3, B6 a vitamínu C. Denne si telo vytvorí len 25 % karnitínu, ktorý potrebuje, zvyšok je potrebné prijať z potravy.

Vo svojom tele máš približne 20 gramov karnitínu. Väčšina (až 98 %) sa nachádza vo svaloch. Zvyšné 2 % sú v krvi a v pečeni.

Formy karnitínu

Karnitín neexistuje len v jedinej forme - L-karnitín, ale existujú aj iné, menej známe formy:

  • D-karnitín - táto forma je neaktívna a pre tvoje telo zbytočná až škodlivá, lebo môže blokovať vstrebávanie iných foriem karnitínu
  • Acetyl-L-karnitín - známy aj pod skratkou ALCAR, je aktívna a veľmi efektívna forma karnitínu, pomáha predchádzať mentálnemu úpadku u starších ľudí a zo všetkých foriem má najväčší účinok na CNS (centrálny nervový systém)
  • Propionyl-L-karnitín - aktívna forma, veľmi vhodná pri cirkulačných problémoch krvi, môže zvyšovať tvorbu oxidu dusnatého (NO), ktorý zlepšuje cirkuláciu krvi a znižuje krvný tlak
  • L-karnitín L-tartrát - rýchlo sa vstrebáva a pomáha v regenerácii po cvičení

Acetyl-L-karnitín a L-karnitín sú pre väčšinu ľudí najefektívnejšie formy karnitínu.

Pozitívne účinky karnitínu na telo

  • jeho užívanie môže spomaliť zhoršenie v niektorých kognitívnych oblastiach u pacientov s Alzheimerovou chorobou
  • ochraňuje mozgové bunky pred poškodením
  • zlepšuje mozgové funkcie (napr. pamäť u starších ľudí)
  • znižuje krvný tlak
  • znižuje riziko zlyhania srdca
  • znižuje pocit únavy a zlepšuje funkciu svalov
  • zvyšuje produkciu červených krviniek
  • znižuje hladinu cukru v krvi
  • zlepšuje fyzický výkon
  • zlepšuje  regeneráciu po tréningu 
  • zlepšuje prísun kyslíka do svalov a odďaľuje únavu
  • pomáha predchádzať vzniku cukrovky tým, že zvyšuje obsah AMPK , ktorá zlepšuje vstrebávanie sacharidov
  • zlepšuje kvalitu kostí
  • posilňuje imunitu
  • u mužov prospieva kvalite spermií (najmä ich pohyblivosti) a zlepšuje tak reprodukčnú schopnosť

Vedľajšie a negatívne účinky

Veľmi ojedinele sa stáva, že človek, ktorý užíva karnitín má zvláštny zápach z pokožky, príp. z potu a moču. Je to z toho dôvodu, že jeho metabolizmus nie je schopný správne metabolizovať trimetylamín. Kvôli tomu sa tvorí prebytok tejto látky v tele a spôsobuje zápach. Podľa dostupných informácií týmto vedľajším účinkom trpia len 4 % užívateľov karnitínu.

Ktoré potraviny sú najlepšími zdrojmi karnitínu?

Najlepšími zdrojmi karnitínu sú tmavé mäsá (hovädzie mäso a divina). Prijímanie karnitínu vo väčšom množstve z potravy je takmer nemožné, musel by si denne jesť obrovské množstvá mäsa. Na dopĺňanie karnitínu v požadovaných množstvách siahni radšej po suplementoch.

Dávkovanie

Denná dávka by sa mala pohybovať od 500-2 000 mg. Karnitín je potrebné užívať pravidelne, nakoľko najlepšie účinky sa prejavujú až pri dlhodobom užívaní.