Psychohygiena

28.05.2020

Psychohygiena má význam najmä ako prevencia somatických a psychických ochorení, v sociálnych vzťahoch, pre pracovnú výkonnosť a subjektívnu spokojnosť. Pohybové aktivity zahŕňajúce cvičenie, šport a fyzickú prácu, sú jedným z prostriedkov psychohygieny. Podľa výskumov existuje pozitívny vzťah medzi fyzickou zdatnosťou a duševnou rovnováhou. 

Naopak, nedostatok pohybu prispieva k vytváraniu podmienok pre vznik mnohých psychosomatických ochorení. 

Ak chcete bojovať so stresom, mali by ste dbať na pravidelný pohyb. Jeho prínos je nielen telesný, ale aj duševný. Pohyb zvyšuje duševné schopnosti a aktivitu, napomáha v upevňovaní vedomia vlastnej hodnoty, odbúrava psychické napätie, znižuje úzkosť a depresiu, upevňuje pocity duševnej pohody a vyrovnanosti a podporuje dobrú náladu.

Aby ste čo najlepšie odbúrali stres, mali by ste zvoliť predovšetkým rýchle a silové športy, ktoré si vyžadujú veľa energie. Patrí k nim napríklad tenis a squash. Ak je však vaším cieľom skôr udržanie fyzického a psychického zdravia, mali by ste staviť na vytrvalostné športy, ktoré si vyžadujú rovnomerný a rytmický pohyb. Zvoliť môžete napríklad chôdzu, beh, plávanie, lyžovanie alebo bicyklovanie.


Stále populárnejší beh optimalizuje krvný obeh a má priaznivý vplyv na srdce, zlepšuje pohyblivosť celého tela, zlepšuje dýchanie a je výborný, ak potrebujete schudnúť. Pri plávaní dochádza k prekrveniu celého tela, posilňuje svalstvo, zlepšuje metabolizmus a zvyšuje pohyblivosť.

Aby mal však pohyb skutočný prínos pre vaše zdravie, mali by ste dbať na jeho pravidelnosť (ideálne denne, najmenej 4-krát týždenne), intenzitu (primerane veku, až kým sa neunavíte), dobu trvania (min. 20 minút) a typ cvičenia (také, pri ktorom sa zapája čo naviac svalových partií).

Ak s pohybovými aktivitami ešte len začínate, naplánujte si každý deň určitý čas, kedy sa im budete venovať, zvoľte si aktivitu, ktorá vás baví a zodpovedá vašim schopnostiam, nájdite si kamarátov, ktorí budú cvičiť s vami, tešte sa z cvičenia, začnite mierne a postupne pridávajte a nezabudnite sledovať svoj progres.