Športom k zdraviu

12.06.2020

Súčasná doba je charakterizovaná uponáhľaným spôsobom života spojeným so zlým životným štýlom. Sedavý spôsob zamestnania, mobily  , počítače ,  zvyšuje psychickú únavu. 

Pravidelná športová činnosť zvyšuje obranyschopnosť, má blahodarný vplyv na psychiku, ponúka uspokojenie zo sebarealizácie, poskytuje vyššiu sústredenosť na mentálnu prácu či plní nenahraditeľnú funkciu pravidelných pohybových činností ako prevenciu pred zlými návykmi.  


Športovanie je životný štýl 


Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo pre vás obnáša "zdravo žiť"? Slovné spojenie tak často omieľané a v dnešnej hektickej dobe, a tak málo dodržiavané. Zaručených rád, ako zdravo žiť, je možno na internete nájsť neúrekom. 

Zdravo jesť, nepiť alkohol, nefajčiť a neužívať drogy, športovať 


"Smiech je šport duše."

Šport nás robí spokojnejšími.

Žiť šťastnejší a spokojnejší život môžeme aj vďaka športu. Pri cvičení si vyčistíme hlavu, zabudneme na všetky starosti a pocítime príliv hormónov šťastia. Množstvo vedeckých výskumov preukázalo, že pravidelný pohyb zaháňa negatívne naladenie a dokonca aj depresie. Uvoľňujú sa hormóny šťastia, endorfíny a serotonín, teda hormón dobrej nálady. Endorfíny sú "zázračné" hormóny. Nielenže prinášajú pocity šťastia, ale dokážu tlmiť bolesť, stimulujú činnosť imunitného systému a spomaľujú starnutie.

Akému pohybu sa venovať?

Základom je vybrať si šport, ktorý vám bude spôsobovať radosť. Ak sa budete musieť do neho nútiť, sami sa ukrátite o množstvo pozitív, ktoré by vám priniesol, ak by ste ho robili s chuťou. 

Ak ste doteraz nešportovali, skúste to napríklad s chôdzou. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie by sme mali denne urobiť 10 000 krokov, čo je zhruba 5-10 kilometrov denne. Potom sú tu skupinové cvičenia, alebo môžete cvičiť doma napríklad pod vedením virtuálneho trénera. Moderné technológie ponúkajú veľa možností. Stačí si vybrať a prestať hľadať výhovorky.

Ďalším výborným športom, ktorému sa môžete venovať sami alebo vo dvojici, je beh. Stačí si obuť tenisky a vybehnúť von. Beh je veľmi populárny, pretože je vhodný takmer pre každého, je finančne nenáročný a má množstvo fyzických a psychických výhod. Vo svete je využívaná napríklad bežecká terapia, teda beh pod vedením bežeckého terapeuta. Vyhľadávajú ju ľudia, ktorí trpia depresiami, úzkosťou či nízkym sebavedomím. O pozitívach športu na psychiku teda niet pochýb.